Minnestest imorgon

Elektrokonvulsiv behandling


Imorgon ska jag iväg till sjukhuset och påbörja 1 av mina 4 minnestest som jag ska genomgå. Är lite nervös om jag ska vara ärlig. Vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig. Ska bli skönt ändå att få det utrett, har ju som de flesta som känner mig lite halvsvajigt minne stundvis som en konsekvens av min ECT behandling jag genomgick för två år sedan. Läkarna sa då att det var en helt ofarlig metod och att man enbart lider av minnesförlust max upp till två månader efter senaste behandlingstillfälle.

Redan efter första behandlingen så kände jag att något inte stod rätt till, jag vaknade upp med total desorientering i tid, plats och person. Mitt underbart snälla ex Christoffer ringde mig kl 10 och sa att han skulle besöka mig kl 12. När han senare kom 2 timmar efter vi snackat så hade jag absolut ingen aning om att vi hade talats vid och bestämt något. Hade verkligen guldfisk minne, där satt jag och frågade samma frågor om och om igen.

Mina vänner som stöttade mig under denna perioden tyckte nog det hela var värre än vad jag gjorde, jag minns det knappt. När jag för 10:de gången på en halvtimme ställt samma fråga och var fortfarande lika förvirrad. Men jag blev förvissad om att detta var helt normalt och att minnet återkommer precis som vanligt efter avslutad behandling. Att Christoffer flyttade hem till min lägenhet och tog hand om mina katter och besökte mig på sjukhuset varje dag i två månader har jag mest fått återberättat för mig. Har nästan inga minnen kvar ifrån den perioden




(källa: http://www.vardguiden.se)

Jag genomgick 8 st behandlingar tror jag. Nu 2 år senare har jag fortfarande problem. Jag har alltid klagat ända sen jag avslutade min behandling att jag aldrig fått tillbaka minnet helt, men inte blivit betrodd.

Förra året belyste dock Kalla Fakta eller uppdrag granskning(vet inte vilken det var) behandlingen och riktade stark kritik emot just den informationen jag gets. I andra länder ges en helt annan information och eftersom forskningar för många år sedan redan då kunde bevisa att risken föreligger för att minnestörningarna kan bli permanenta.

Efter programet som sändes i på SVT så har informationen blivit ändrad. Otur för mig bara som genomgick behandlingen innan jag visste riskerna med den.

Mitt minne har dock blivit mycket bättre och till största delen så fungerar jag normalt. Men jag vet också med mig att jag glömmer saker jag aldrig skulle glömt förrut. Att jag inte kan koncentera mig längre och att jag ofta glömmer bort namn och personer.

Jag träffade en tjej på stan när jag var ute och gick med en vän. Hon hälsade jätte glatt och visste mitt namn och allt. Frågade hur det var med mig och hur det gått med allt. Jag står och småpratar o ställer frågor tillbaka medans jag funderar på vem personen framför mig kan vara. När vi går därifrån så vänder jag mig om till min kompis och säger.

"Jag har ingen anning om vem det där var"
"men herregud det var ju carolina, ni var bästa kompisar och umgicks HELA tiden varje dag förrut.."

Tydligen så var det någon som stod mig väldigt nära för max ett år sedan och vi hade umgåts varje dag i nästan ett halvår.. Jag tyckte inte ens hon såg bekant ut.




Förrutom att jag glömmer personer, så glömer jag platser, hur ord stavas, har svårt återberätta något som hänt och hjärnan arbetar slöare nu änn innan. Svårt planera och koncentrationsvårigheter...Yaaiii GOOD JOB!

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6140976.ab
http://www.elchocker.se/kategori/skador-fran-elchocker/

Kommentarer
Postat av: Tobias Nilsson

Finns bara ett telefonsamtal bort ifall det är något :) <3

2011-03-11 @ 19:20:29
Postat av: Tobias Nilsson

Finns bara ett telefonsamtal bort ifall det är något :) <3

2011-03-11 @ 19:37:14
Postat av: Sanna

Oj!! Känner igen mig precis i din beskrivning :-(, och livet är SÅ jobbigt emellanåt pga av detta!! Får ofta känslan "guldfisk-hjärna", dvs har pratat med folk, t ex bestämt saker, men sen är det vips, bara borta :-O!

Undrar hur/var man kan få möjlighet att göra "minnes-tester"?? Maila mig gärna....för jag lär ha glömt hur jag hittade hit... ;-)/ Kram

2011-04-06 @ 21:51:27
Postat av: Peter Larsson

Hej!



Jag hittade din sida när jag sökte på ECT.



Är själv tveksam till denna behandling.



Har sett att många människor har fått skador av ECT-behandlingar.



Se dessa sidor:

http://www.elchocker.se/

http://www.youtube.com/watch?v=ZyM_zpa4FBM



Hälsn,

Peter

2011-11-14 @ 18:31:21
URL: http://www.elchocker.se/
Postat av: Susanna

Hej, blev så lättad och samtidigt så upprörd när jag hittade din blogg!! Jag genom gick 6 ect behandlingar i december månad 2011 och kämpar varje dag med minnes problem och mina dagar blandas i hop och humöret går upp och ner som en bergodalbana. Efter den 5-6 behandlingen blev jag noll ställd skickades hem i ett stadie när jag inte visste vem jag va, min pappa hade ringt upp mig och jag hade skrikit opprepade ggr vem är jag!! och jag visste inte vems byxor jag hade på mig ens. jag drömmer mardrömmar om att jag blir utsatt för ect och vaknar av att jag gråter, jag känner mig så ledsen och arg varje dag för att jag glömmer vad folk har sagt till mig vad jag har lagt mina grejer dan innan, mina intressen innan ect:n va korsord och bingo på facebook nu så klarar jag inte den lättaste svårighets nivån i korsord och kan inte spela bingo för att jag inte hinner med i utropen i bingon på grund av att jag det tar för lång tid för mig att tänka. jag hoppas att detta kommer att gå över med tiden! skönt att man inte är ensam över att känna sig arg på grundlurad av läkarens lögner. kram till alla er som har det som jag eller liknande, lider med er!!!

2012-02-02 @ 16:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0