Eurovision song contest 2011

Eurovision song contest 2011


Imorgon drar den första semifinalen igång, Fajnali!!! Jag är ju stort Eurovision fan så här kommer min analys om det svenska bidraget.



Börjar imorgon! Är sjukt taggad.

Måste säga att inte en enda ändrig Sverige gjort från och med att Eric Saade vann i Sverige till hans nya framförande  Eurovision har varit till det bättre. Under första repetionen hade han bland annat en svart jacka med röda ikea/rusta lysrör innanför jackan.. såg riktigt billigt ut. Förhoppningsvis så insåg delegationen detta också för nu har dem ändrat tillbaka till den röda jackan igen under andra repet.

Är väldigt osäker på det svenska bidraget eftersom han har bytt ut vissa dansteg, Det var ju performance som var Sveriges starka kort i år. Eftersom texten är ganska svag, men nu har det blivit en hel del ändringar som tyvärr inte  varit till det bättre.

Nu har han har 3 st bakgrundsdansare istället för 6 st som han hade under Sveriges framförande. Vilket förstör en del och tar ifrån honom lite av den där "wow" känslan man hade när man såg honom första gången. Under melodifestivalens framförande så hade han förinspelade körer, vilket inte är tillåtet i Eurovision. För att lösa detta plockade Sverige bort 2 dansare och satte in 2 körsångare. Nu har jag iofs bara hört hur det låter när de under repetionen repat i tom lokal så akustiken kommer självfallet ändras men jag är ändå extremt tveksam just nu, det lät verkligen inte bra.

Sen kan jag inte heller förstå varför körkillarna ska stå synligt på scenen. Antar det är för att dem går fram vid slut posen för att sen vända sig om i slut sekunden. Men det ser inte bra ut oavsett.

Glassburen är också ändrad. Nu är det bara en ruta istället för 3 som ska sprängas.

Det som var snyggt i hans orginalframträdande var ju att dansarna stod vid varsin ruta som sedan bildade en glasbur. Nu har de helt enkelt placerat in en hel glasbur(för att spara tid för tyskarna med städningen) och 3 random glasrutor som dansarna står vid för att inte förändra början av framträdandet. Vilket inte alls ser lika bra ut, dom har likom ingen förankring till showen.

Speciellt inte eftersom de 3 dansarna lämnar sina glasrutor för att dansa i mitten med Eric vid 1.10 och två(!) körsångarna springer in till varsin glasruta. Vilket lämnar en glasruta tom rätt länge innan den placeras framför glasburen inför sprägningen.

På något sätt får jag inte ihop det. Det ser rörigt ut och jag tycker inte man ska blanda udda och jämna antal av körare/dansare/objekt... på scenen det stör helhetsintrycket.

Jag hade köpt det om det var 1 till körsångare, alternativt om körsångarna inte är synliga eller om en av de 3 dansarna skulle stått vid glasburen i början istället för vid en glasvägg som sedan blir tom och ser konstig ut. Medans de andra två glasväggarna har en varsin körsångare vid sig så står det nu en glasvägg och en glasbur mitt på scenen lite halv ödsligt.

Hoppas de kan leka bort det lite med kamera vinkar så det ser bra ut iallafall så att det inte kommer synas under framträdandet.

Best of Luck Sverige! Kommer hålla tummarna på torsdag när det är vår tur att ta scenen. Förhoppningsvis kommer vi piska skiten ur dem kaxiga ryssarna som trashtalkat vårat bidrag i år.

Trots allt mitt gnäll tror jag självklart på Eric Saade, min homeboy från Helsingborg ;)
Douze
points
!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0