Därför spelar man dataspel.

Forskare inom " Player expreience Researtch" har i en studie undersökt varför folk spelar spel. Vill tacka Mark marklund som jag snott ifrån som forskat på ämnet och plinat ner den i en uppsatts.

Undersökningen visade att folk inte spelar spel för själva spelet utan för den upplevelse som spelet skapar., en adrenalinrush, ett ställföreträdande äventyr, en mental förändring, eller strukturen spelet ger tillsammans med vänner i spelet. Folk spelar spel för att skapa moment - to- moment upplevelser, det kan gälla svåra utmaningar i spelet eller söka lättnad från vardagliga problem, eller jur för att det är kul.

Vilka känslor ger dataspel, och vilka utlösande faktorer finns annat än de som kommer ifrån storyn? Vilka typer av interna eller utvändiga upplevelser förväntar sig spelarna av spel? En studie vid XEOdesign har gjort på detta ämne där man studerade 15 hardcore spelare, 15 vasual spelare och 15 som inte spelade. Man kom fram till att det finns 4 olika orsaker varför vi spelar spel och kallar dom, Hard fun, Easy fun, Altered States, samt peoplefactor.

Hard fun - meningsfulla utmaningar, strategier och pussel.

Att ta sig förbi hinder är ofta orsaken till varför folk spelar data spel. Utmaningen kräver att man koncentrerar sig väldigt noga. skulle man lyckas uppfulls man av en känsla av Triumf vid misslyckande olika varianter av frustration. I en undersökning sa de som gillade svåra utmaningar att de gillade.
  • Att det krävs strategi och inte tur
  • Att spela för att se hur bra jag verkligen är
  • Spela för att klara spelet
  • Ha flera mål
Spel som använder detta koncept erbjuder stimulerande utmaningar där man kan välja olika strategier. Spelet baseras på spelarens valda nivå eller så kallad svårtighetsgrad. Hard fun skapar känslor genom att struktirera upplevelser i jakten mot ett mål. Exempelvis på spel som använder denna typ av nyckel är spel som Civilization, Halo, Top spin Tennis, Crosswords, Hearts, Tetris och Collapse.


Easy fun- Fånga uppmärksamhet med oklarhet och detaljer

Denna grupp av spelare är ute efter att upptäcka nya fängslade världar. Äventyr och spänning än vad som lockar, fokus ligger på spelar relationer istället för på tävling.

  • Att man har möjlighet att upptäcka nya världar med fängslande personer
  • Äventyr och spänning
  • Vill klura ut det
  • Vill ser vad som händer med berättelsen, även om dem måste ta till fusk
  • Känslan av karaktären och personen är ett
  • man vill se stora Draken
Spel som använder denna nyckel lockar spelare till att leva kvar och fördjupa sig i äventyren. Spelen stimulerar spelaren med dess detaljrikedom att han ofta pausar av ren nyfikenhet och beundran. Repetitioner ooch rytm kan vara hypnorisk. I mariokart som tas upp som ett exempel, får spelaren stanna upp av beundran, just på grund av den välgjorda grafiken och den sköna spelkänslan. Andra spela som använder sig av "easy fun" är spel som Myst, Splinter Cell, GTA III, Halo, everQuest and Dark Age of Camelot.

Altered states - Skapa känsla med perception, tankar, uppförande och andra människor.

Skapa känslor med perception, tankar uppförande, och andra personer. Spelare rapporterar att hur ett spel får dem att känna sig inombords är en av huvudorsakerna till varför dem spelar. de beskriver behagliga och positiva förändringar inom sitt sinne under och efter spel.Den "internal Experence Key" fokuserar på hur aspekter av spelet påverkar en person inombords. Denna aspekt av spelets upplevelse är i vilken perception, uppförande och tankar kombineras i sociala kontexter för att froducera känslor och andra interna uttryck så som spänning eller lättnad. Spelare spelar för att ta sigfrpn ett mentalt tillstånd till ett annat eller att tänka eller känna annorlunda under spel. I studien som gjorts av spelare vars nöje som fukuserar på deras interna tillsånd sa att de gillade.

  • Rensa sinnet genom att klara en nivå
  • Känna sig bättre om sig själv
  • Undivka uttråkning
  • Vara bra på något som har betydelse
Spel som använder denna nyckel, stimulerar spelarens sinnen och skärper sinnet med hjälp av behagliga interaktioner. man skulle kunna ta Mariokart som exemperl, som kombinerar bra grafik och ljud samtidigt som det har ett väldigt fänglsande koncept, detta bidar till mycket roliga känslor inom spelaren. Andra starka inom detta segment är , Halo, GTA, Civilization och Tetris

The peoplefactor - Skapa möjlighet för spelar tävling, samspel.

Många spelares åsikter centreras på nöjet med att spela med andra spelare inne och utanför spelet. När dessa spelare käper multiplayer spel så gör dem det för att förhöja upplevelsen av spelare möter spelare interaktionen. deltagare spelar spel dom egentligen är så förtjusta i men dom gör eftersom det är ett roligt sätt att spendera tid med sina vänner på. Under spelets gång så väcks känslor och det frammanar skadeglädje och rivalitet mellan spelarna medans dem tävlar. Lagarbete och kamratskap råder då spelarna strävar eftwer samma mål. Spelare som använder denna nyckel till spelglädje säger:

  • Det är spelarna som är beroendeframkallande inte spelet
  • Jag vill ha ursäkt till att bjuda över kompisarna
  • Jag gillar inte spela spel, men det är ett roligt sätt att spendera min tid med mina vänner
  • Jag spelar inte men det är roligt att titta på
Mutliplayer spel är som bäst på att använda denna nyckel, fastän det finns flera spel som erbjuder social interajktioner via chatt och forum. Spel som erbjuder både kooperativa och tävlings möjligheter erbjuder större omväxlingar av känsloladdade upplevelser

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0